Efemeride

Cu putina vreme in urma schimbam vorbe cu alt „romanas” pe tema respectului reciproc si al elementarului bun-simt reflectat in conduita din trafic. Observatia ne-a fost provocata de faptul ca in drumul catre „plantatie” am observat impreuna de cel putin trei ori in interval mai scurt de un ceas de mana, cum echipajele de politie si ambulantele care nu erau in deplasare urgenta, poposeau cuminti la semafoare si acordau prioritatea fireasca in deplasarea diversilor muritori „de rand” ce stateau la rand. In urbele din care (pro)venim nu am avut ocazia sa vedem nicicand un echipaj de politie stand la semafor. Si luam amandoi cate o lingurita din acel sentiment de oarecare umilinta amara ce-l simti cand constati ca esti surprins de un comportament normal, de respectarea unor reguli firesti, fapt ce te loveste reflexiv in moalele mintii : „Cum de ma poate impresiona normalitatea ? Ce anomalie am (avut) intre urechi pana acum ?”

Ieri spre dupa amiaza, intr-o pauza de cafea, si-a facut loc stirea ca Mircea Albulescu a murit.
Si ma gandeam cum o intreaga generatie de mari talente romanesti a fost inglodata in mocirla delatiunii pentru succesul unui regim politic ipocrit, mincinos si prapastios pentru muritorii pe capul carora a plouat. Habar n-am daca relatia lui „Manole” cu „Secu” chiar a existat sau a fost doar o tentativa umflata artificial de slujbasii inregimentati ai regimului, dat fiind ca recrutarea varfurilor artistice cu mare priza la public era fara indoiala un succes important.
Greu de spus.

Intr-un articol semnat anonim, asa cum sta bine internetului chiar daca materialul apare sub o sigla cu minime pretentii precum „Adevarul„, cineva (deci… nu stiu cine, e un corespondent 🙂 ) face o mica lista ce mi se pare credibila :
„În situaţia informatorilor recrutaţi pe baza sentimentelor patriotice şi a convingerilor politico-ideologice, principalele interese personale ce i-au determinat să accepte o colaborare au fost:
– plăcerea (pasiunea) caracteristică a unor categorii de persoane de a se antrena în astfel de sarcini ;
– evitarea consecinţelor unor fapte prin care au încălcat anumite norme morale de conduită socială;
– evitarea compromiterii la locul de muncă, în familie sau în societate – primirea unui sprijin în vederea rezolvării unor probleme personale sau pentru a obţine avantaje de orice natură;
– pentru simpla convingere că are pe cineva care l-ar putea ajuta în caz de necesitate din teama că refuzul de a lucra cu organele de Securitate l-ar putea pune în situaţia să suporte consecine pentru anumite fapte din trecut pentru care se consideră vinovat;
– din dorinţa sinceră de reabilitare a unui trecut politic dubios”
Dupa siguranta cu care face lista „motivatiilor” ce stateau la baza recrutarii de gen, e foarte posibil ca omul sa cunoasca bine fenomenul 😉

De buna seama unele din cele de mai sus au stat si la baza ofertei facute actorului cu sprancene. Dar acum, la trasul obloanelor, e imposibil sa nu se fi intrebat macar in treacat : ar fi meritat ?

Onestitatea fata de actul artistic, fata de cariera, fata de colegi, in ultima instanta fata masa celor ce-i vizionau filmele si ii urmareau evolutia pe scena, o multime fara chip concret dar omniprezenta, a fost inevitabil atinsa si ea de umbra rece a indoielii. L-au pretuit cu adevarat romanii pe Mircea Albulescu ?
A primit numeroase distinctii si aprecieri ale performantelor sale artistice, recunoastere a calitatii si efortului sau. Ca actor.
Ca om insa, a primit ceea ce primeste fiecare roman de la semenul sau, asa cum excelent a surprins Catalin Sava  !

În București trebuie să pleci tot timpul cu o oră înainte dacă ai întâlnire. ……
…. e un calvar să cauți parcare în București. Calvar e și traficul, coloana se târâie lent, semafoarele durează parcă și mai mult atunci cînd e atât de cald. Ridic geamul, deschid clima. Renunț aproape imediat, aerul vine foarte cald, e setat din iarnă pe 22 de grade, n-o să se răcească pînă ajung.
Deschid din nou geamul. Am ajuns la intersecția de la Romană, colț cu George Enescu. Semaforul e din nou roșu. Mulți pietoni, foarte mulți, traversează grăbit. Tot timpul e multă lume aici la Romană. Oamenii sunt la mânecă scurtă, copacii au înverzit, parcă a venit vara, e din nou grăbită încălzirea globală. Se face galben. Verde.
Un bătrân înalt traversează foarte greu, de-abia merge. A rămas ultimul pe trecere. Instantaneu, claxoane. Multe, un cor cacofonic. Un tânăr din dreptul meu, mai tânăr ca mine, pe banda 1, înjură lung și apăsă claxonul cu fața tumefiată. Se aud și alte sudălmi. Bătrânul se întoarce, nedumerit, cu o expresie deznădăjduită pe chip. E Mircea Albulescu. De-abia merge. Mașina din fața mea demarează în trombă, foarte aproape de el, șoferul țipă ceva neinteligibil, coloana se pune în mișcare, actorul e pe trotuar, dar încă se mai aud claxoane, cei din spate se grăbesc. Mi se face rușine. Și eu claxonez uneori mașina din față la semafor. Șofer de București. Mitică.
Azi dimineața primul lucru care îmi apare în feed e videoclipul cu smerenia, al lui Dan Teodorescu. Foarte șeruit și comentat. Mă gîndesc la formatorii de opinie care apar în el. Imediat, cineva de la TVR postează că a murit Mircea Albulescu. Mă gîndesc la întîmplarea de ieri, de pe trecerea de pietoni de la Romană. Oare și creștinii ăia au aflat smerenia în spații mici, de lemn ?

media_135756550277183600N-am idee daca romanul mai e preocupat de o asa chestie precum smerenia, dar despre resentimente si dispret probabil ca da. Cat de stransa si in ce maniera a existat „colaborarea” actorului cu securitatea este destul de vag. Decizia CNSAS a fost de non-colaborare. Dar numele de cod a existat, date informative in care este mentionat, de asemenea, ceea ce il pozitioneaza, … ma rog… il pozitiona, intr-o postura ambigua de semivictima a sistemului. Autor mai degraba conjunctural a unor declaratii vadit ridicole de genul : „Strălucita expunere a tovarăşului nostru Nicolae Ceauşescu ne mobilizează să realizăm opere de o înaltă ţinută artistică” („Antologia ruşinii după Virgil Ierunca” Humanitas). La vremurile respective aparitia unor asemenea insiruiri de vorbe era o banalitate precum aprinderea stopului la trecerea de pietoni sau venirea orei 6 dupa ce 5 isi epuiza minutele din dotare.
E evident insa ca dispretul cotidian manifest surprins mai sus de Catalin Sava nu are/nu a avut ca obiect omul-actorMirceaAlbulescu. Are drept obiect omul-individDeLangaMine. O scarba nationala fata de noi insine, o lipsa de consideratie si respect elementar fata de insasi notiunea de om, semn trist al unei trepte inferioare de dezvoltare sociala.

Asta exista inca. Si exista probabil si continua tentativa a unor subdezvoltati civic de a manji mai departe ce se poate manji, in scopuri extrem de personale, de un infim ridicol si de o efemeritate hilar-amara.
Metodele de recrutare mentionate mai sus sunt credibile si foarte probabil sunt folosite in continuare si acum cand cetiti randurile astea, de urmasii secu, de urmasii urmasilor lor…. in recrutarea diversilor delatori si simbriasi cu obiective adaptate „luptei ideologice” contemporane.
O intalnire „la o cafea”!
…. si gustul aleia te poate urmari de-a lungul rostogolirii prin viata pana tragi cortina. Poate parfumat, dar cel mai probabil destul de amar.
Si ma intreb iar, oare chiar merita ?
Si pentru cel ce plateste cafeaua si pentru cel ce o soarbe !?!?

As risca sa zic ca nu.

Viq

Anunțuri

25 responses to “Efemeride

  1. Este curios cum cei mai acerbi critici ai fostului partid unic (cel care l-a „manjit” marii actori, de exemplu – marele Albulescu) sunt cei mai infocati sustinatori ai actualului partid unic, USL. Albulescu ca Zapada si piticii.

    • E greu de descalcit firele astea, Judex.
      E clar ca fara presiunile alea isterice de a preamari partdiul si snobii faraoni ai piramidei in vagaunile careia isi au acum barlogul parlamentarii romani, multi oameni de buna calitate ar fi fost mult mai curati. E si chestie de tarie de caracter. Sa ai talent e una, sa fii puternic interior e alta.

      De regula eu incerc sa separ lucrurile astea.
      Diaconu face un rol magistral in „scrisoarea” lui nenea Iancu, ceea ce nu inseamna si ca e un person intreg la cap privind optiunile ideologice contemporane. Poate mai sunt si alte carente sunt sub optiunea aia. Naiba stie.
      Iar el ar fi mai mult de blmat, facand optiunea asta fara presiuni mizerabile de genul celor carora au existat in anii 70-80.

      • Actorii (cei de clasa) sunt tinta piept pentru orice regim totalitar, pentru ca se transforma in tinta cap pentru publicul lor. Presiunea pe actori este proportionala cu valoarea acestora pentru ca puterea de convingere este parte a puterii.
        Paralela Diaconu vs. Albulescu este inselatoare, intre cei doi diferenta este uriasa: Albulescu, pe scena si in viata, imi pare sa fi jucat rol de erou. Principal. Scena ca o viata, viata ca o scena – as zice, desi nu cunosc amanuntele vietii actorului. Spre desebire de Diaconu, care a fost erou doar pe scena. Bicilis – momeala de mamaliga din undita regizorilor tranzitiei.

        • Judex,
          nu il inculp pe Mircea.
          Constat teribilul ghinion ca un talent de dimensiuni majore sa se nasca si sa evolueze la locul si momentul nefavorabil.
          Cati actori romani ar fi fost actori mondiali de cel mai mare calibru daca….. ????
          Multi dintre ei au INvoluat pe scena straduindu-se sa vare sentimente in versuri ipocrite, stiind ca isi mint audienta si ca ea stia ca e mintita, ca intr-o fictiune de cea mai joasa clasa.
          Intotdeauna am avut un sentiment de frustrare pe tema asta !

          Iar sentimentul e accentuat de faptul ca printre multele aspecte ale mutilarii asteia sociale este si cel al dispretului gratuit si idiot al calaului, poate printre cele mai veninoase mosteniri, care se autojustifica tocmai prin faptul ca si-a sfartecat victima. Mircea a fost ridicat in top de preferintele multimii, abuzat pentru ca a ajuns acolo de reprezentantii rezultati din indolenta multimii si in final injurat pe trecerea de pietoni de aceeasi neobosita multime.

          Printr-o ciudata ironie a sortii poate fi vazut drept ultima evolutie pe scena asfaltului, actul ultim : „Batranul care trece strada !”
          Rolul romanului in mijlocul romanilor.

  2. Articolul ui Sava a fost ultimul pe care l-am citit aseara.Mai bine nu o faceam 😦

  3. Nu am nicio intelegere pentru cei ce au acceptat sa dea cu subsemnatul la Secu. Stiu, unii au fost santajati pe diferite teme, mai mult sau mai putin serioase. Dar au fost altii care, doar pentru a fi lasati in pace ori pentru a avansa, au acceptat sa-si toarne colegii si amicii. Au fost si casnicii in care una din parti o turna pe cealalta 😛
    Spun ca nu am nicio intelegere, pentru ca am fost patit: amici in care aveam mare incredere, iar unii profitau de largetea pormoneului meu, m-au turnat cu vrute si nevrute. Ba mi-au furat si un caiet de insemnari, un fel de jurnal, care a ajuns la Secu Timis.
    Asa ca daca actorului Albulescu i-a placut sa joace si rolul de „Manole”, putea sa spuna „asa a fost scenariul” 😉

    • Eroii nu sunt, nu pot fi, in numar … fara numar.
      n-ar mai fi eroi atunci 😉

      De ce oamenii normali nu pot sa-si indeplineasca menirea, in cazul nostru – artistica, pentru ca trebuie sa fie si eroi ?

      Cunosc surpriza aflarii „sarcinilor de serviciu” a unora din jurul tau 😉

  4. este asa de amarä realitatea, dar actualä peste tot.

  5. faptul cä d-l a fäcut parte din retzea, m-a dezamägit.

  6. … discutiile sunt tardive si asta deoarece raul a fost facut. E tardiva, si, ca intotdeauna, cand o majoritate proasta decide un drum – nu isi mai are rostul, raul s-a intamplat.
    tari puternice, Germania, Polonia – au stiut sa faca diferenta intre politia politica si milioanele de semantari ai angajamentului, marea majoritate a lor „agatati” pentru a putea continua.
    Cunosc multi profesori universitari care au semnat angajamentul, sau cum se numea el. Ofiteri, intelectuali, unii dintre ei agatati inca din armata, cand li se punea in fata o foaie prin care se angajau sa apere tara de pericole din afara. Cum sa nu semnezi asa ceva?
    Pe langa acestia (oameni care lucrau cu straini, studenti, ofiteri, samd, oameni care lucrau in comert exterior, samd), Securitatea racola oameni care ieseau cumva in evidenta. Oameni cu initiativa privata, pe atunci (afaceristii de azi), oameni care aveau limba ascutita … si asa mai departe.

    Astfel, in loc sa culpabilizeze 10.000 de insi, care chiar au facut politie politica – Romania lui Iliescu si a apacistelor si faurarilor … au culpabilizat cateva milioane.
    Iliescu a permis asta, la cererea unei majoritati de prosti, vazand si oportunitatea unei asemenea pasivizari. Si a castigat, asa e. „Partidul” lui exista si astazi, e cel mai mare si astazi, dupa atatia ani de „libertate”.

    Iar rezultatul poate fi vazut – multi oameni seriosi s-au retras din viata publica si tara a ajuns cum a ajuns.

  7. ”O vrea Atanasiu preşedinţia Senatului, o vrea Blaga preşedinţia Senatului? Şi am declarat foarte clar, nici eu, nici Atanasiu nu ne dorim preşedinţia Senatului. Şi nici nu vom candida pentru preşedinţia Senatului. Să vină PSD-ul cu un om la locul lui şi să preia că noi îl votăm atâta timp cât Tăriceanu nu îşi face datoria”, a afirmat Blaga.

    Individul care a oferit Bucurestiul Oprescului si a ucis PDLul pentru ca era „partidul lui Basescu”.
    Care a tinut-o pe Monica in carlig ca pe un oblet de duzina cu rama europarlamentarelor pana s-a dizolvat in neant.

    Cel mai tare agent de infiltrare al USL !!!!

    • „Buldogul” este o corcitura ordinara de maidan.

      • a fost intodeauna un maidanez.

        CAND A AFLAT CE JOCURI FACE –A SPUS ADIO !

        VÄ ADUCETZI AMINTE; CUM MILITZIENII LUI ARUNCAU SEPCIE
        LA COTROCENI–-EL A STIUT DE DEMONSTRATZIE SI A PLECAT
        DIN BUC:
        EL ERA MINISTRUL PUS DE BÄSESCU:
        CATÄ PERVERSIUNE- SIGUR CÄ OAMENII I-AU SPUS TOT
        PRESEDINTELUI: STIE EL MULTE.
        EU CRED CÄ SI CU USL-ul A FOST (COLABORATOR)

  8. Se incadreaza (si) la Efemeride:
    – „12:06 Lazar Comanescu, despre noii ambasadori: Voi lua masuri daca nu performeaza. Dimensiunea economica va conta”
    dle Comanescu,
    nu nu se vor instala bine ambasadorii, ca dvoastra nu veti mai fi ministru. Doar daca aveti promisiunea Serviciilor, sau treceti undeva 😛
    – „Unii sunt speriati ca as putea sa intru in politica, mai bine sa fie speriati ca raman la DNA”.
    dna Kovesi,
    tocmai ca aceste declaratii sint politice; daca ati privi la politicianul Macovei v-ati da seama ca asta v-ar fi soarta. Nu va mai amagiti singura, doar observati ca bizonul il voteaza pe Felix ori Vanghelie, nu pe dvoastra ori Macovei. Pe Morar presa deja la trecut la dujmanii popolului 😛 Politica este altceva decit strictetea legilor.

    • continuare:
      „Candidatul PNL pentru Primăria Capitalei, Ludovic Orban, se declară de acord cu ideea lansată de procurorul general al DNA, Laura Codruţa Kovesi, potrivit căreia este necesară o modificare legislativă astfel încât cei condamnaţi definitiv pentru corupţie să nu mai poată rămâne în funcţie.”
      Dece doar cei condamnati definitiv „pentru coruptie”? falsificarea de acte nu e condamnabila?
      Sica, ai grija ce solfegiezi la chitara 😛

  9. COMÄNESCU SE INTANLESTE CU DUGHIN SI NÄSTASE
    LA …………..A . TITULESCU, si cu drägälasul Dogaru de fatzä:
    CAT A FOST IN GERMANIA A SABOTAT PE BÄSESCU;
    CHIAR SI VOTUL PT: KLAUS LA SABOTAT.
    comänescu este un contzopist secu, präfuit si incult:

  10. DE ALTFEL SI HELVIG SRI- SI-A LANSAT CARTEA , DE MANÄ
    CU NÄSTASE LA :::::::::::::::TITULESCU
    vä spune ceva ????????

  11. Azi am descoperit acest blog . Multe articole interesante . Felicit[ri celor responsabili si la mai mare .
    Respect

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s